Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.
Något gick tyvärr fel. Försök gärna igen eller kontakta vår kundtjänst.

Varför är billiga däck dyrare?

Vianor reder ut varför billiga däck egentligen är dyrare

Vi vet aldrig hur vintern kommer att se ut, men Vianor vet hur du bäst rustar dig för vinterväglag. Martin Karlsson, ansvarig för industrisegmentet på Vianor och kundansvarig för LRF Samköp reder ut våra frågor.

  1. Vad är ”året-runt-däck”? Det finns egentligen inga ”året runt däck”. Men de däck som i folkmun kallas så är helt enkelt vinterdäck (avsedda för vinterväglag) utan dubbar. Med anledning av avsaknaden av dubbar så omfattas dessa inte av vinterdäckslagen och kan således användas året runt. Dock inte att rekommendera!
  2. Vad är ett friktionsdäck? Det är ett vinterdäck utan dubbar.
  3. Vad är ett nordiskt respektive europeiskt friktionsdäck? I Norden är vintervädret mycket nyckfullt med väglag som; svartis, blank is, lös snö, packad snö, saltade vägar med snöslask och även torra kalla vägar. Nordiska friktionsdäck har en gummiblandning och en design som är speciellt avsedd för dessa vägar. Dessa däck är direkt olämpliga att använda på sommaren! I Centraleuropa råder ett helt annat klimat än i Norden och därför är väglaget också annorlunda. Detta ställer andra krav på däckens egenskaper som de centraleuropeiska vinterdäcken lever upp till. Dessa däck fungerar helt okej i södra Sverige där vintrarna ofta är mildare.
  4. När passar dubbdäck bäst? Dubbdäck är det tveklöst säkraste valet på vintern!
  5. Varför är det dyrare att köpa ett billigt däck? Däck är ingen rolig utgift och det kan vara lockande att köpa ett billigare alternativ. Dagens ”lågprisdäck” ger ofta lika många mil, ibland fler, som ett ”premiumdäck”, således blir dessa däck billigare under hela livslängden. Dock är det inte den långa sträckan som däcken håller som räknas, utan den korta sträckan som krävs för att stanna i tid, och här vinner premiumdäcken ALLTID!
  6. Vilka vinterdäck kör du själv med och vilka kör din fru med? På min bil sitter det nordiska friktionsdäcket Nokian Hakkapeliitta R3 SUV. Jag ville testa friktionsdäck då jag alltid kört med dubbat innan och är mycket positivt överraskad över dessa däcks egenskaper. MEN jag märker skillnad mot dubbade dito. När det gäller min frus bil så innehåller den oftast den värdefullaste lasten, dvs. min fru och mina tre barn. Därför tummas det inte på säkerheten en sekund! Här är det dubbdäck som gäller och till denna vintersäsong väntar en uppsättning av det nya vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta 10.